Thursday 1 March 2018

الاستراتيجية الوطنية لحفظ التنوع البيولوجي في أستراليا


استعراض الاستراتيجية الوطنية للتنوع البيولوجي.


خلفية.


وفي عام 2009، دعا المجلس الوزاري لإدارة الموارد الطبيعية، نيابة عن جميع حكومات الولايات والأقاليم والحكومة الأسترالية، إلى إبداء تعليقات عامة على مشروع استراتيجية أستراليا لحفظ التنوع البيولوجي 2018-2020.


وقد تم تطوير مسودة إستراتيجية المحافظة على التنوع البيولوجي في أستراليا (مشروع التشاور) بشكل تعاوني من قبل جميع حكومات الولايات والأقاليم والحكومة الأسترالية، وذلك بناء على مشورة من مكتب أبحاث التنوع البيولوجي (كيرو) ومكتب الأرصاد الجوية.


وقد أتيحت مسودة المشاورات للتعليق العام وتم تلقي مجموعة من التقارير العامة. واستخدمت التغذية الراجعة لمراجعة الاستراتيجية.


استعراض الاستراتيجية الوطنية لحفظ التنوع البيولوجي في أستراليا.


المجلس الأسترالي والنيوزيلندي للبيئة والحفظ.


البيئة استراليا، 2001.


إيسبن 0 6425 4734 3.


تغيير المناظر الطبيعية لحفظ التنوع البيولوجي في أستراليا.


على هذه الصفحة.


ومنذ اعتماد الاستراتيجية في عام 1996، كان هناك عدد من التغييرات الهامة في البيئات السياسية والتشريعية والتنظيمية لحفظ التنوع البيولوجي في أستراليا. وأهم مبادرات الكومنولث هي "صندوق التراث الطبيعي" (ذي تروست هريتاد تروست)، وقانون حماية البيئة والتنوع البيولوجي لعام 1999 (إيبك أكت)، ومؤخرا مبادرة سياسة إدارة الموارد الطبيعية التي كانت خطة العمل الوطنية المتعلقة بالملوحة ونوعية المياه مسحوب. وترد أدناه مجموعة من المبادرات الأخرى ذات الأهمية على مستوى الولايات والأقاليم.


وسياسة المحيطات الأسترالية، والاستراتيجية الوطنية للاحتباس الحراري، والإطار الوطني لإدارة ورصد الغطاء النباتي الأصلي في أستراليا، وإطار إصلاح المياه في لجنة الزراعة (الذي يتضمن متطلبات لتوفير المياه للنظم الإيكولوجية والإدارة المتكاملة لمستجمعات المياه)، وتقرير حالة البيئة، كما تم إعداد تقارير حالة الغابات، وعملية اتفاق الغابات الإقليمية على مدى السنوات القليلة الماضية. وقد وضعت فيكتوريا ونيو ساوث ويلز استراتيجيات للتنوع البيولوجي للدولة، ووضع إقليم العاصمة الأسترالية استراتيجية لحفظ الطبيعة، ووضعت الحكومة المحلية استراتيجية التنوع البيولوجي الوطنية للحكم المحلي.


التراث التراث الطبيعي.


والصندوق الاستئماني هو مبادرة رئيسية من حكومات الكومنولث لحفظ وإصلاح وتجديد البنية الأساسية لرأس المال الطبيعي في أستراليا. ويهدف الصندوق إلى تيسير حفظ التنوع البيولوجي على أرض الواقع في أستراليا. ويجري تناول العديد من أهداف الاستراتيجية من خلال الصندوق الاستئماني.


وقد أنشئ الصندوق الاستئماني بموجب قانون صندوق التراث الطبيعي لأستراليا لعام 1997. وعلى مدى ست سنوات، من عام 1997 إلى عام 2002، سيتم استثمار 1.5 بليون دولار في رأس المال الطبيعي لأستراليا. ومن السمات الهامة للائتمان اتفاقات الشراكة الرسمية بين الكومنولث وكل من الولايات والأقاليم. وتحدد اتفاقات الشراكة أولويات الموارد الطبيعية والاستثمارات البيئية المتفق عليها في كل ولاية وإقليم.


ويركز الصندوق على خمسة موضوعات بيئية رئيسية - التنوع البيولوجي، والغطاء النباتي، والسواحل، والأنهار البحرية، والأراضي. ويدرج المرفق دال التمويل الاستئماني من عام 1996 إلى عام 2002. وتدعم البرامج الاستئمانية التالية موضوع التنوع البيولوجي:


ويساعد برنامج نظام الاحتياطي الوطني في إنشاء وصيانة نظام شامل وكاف وتمثيلي للاحتياطيات. ويهدف برنامج الأنواع المهددة بالانقراض إلى حماية وحفظ الأنواع الأسترالية المهددة والمجتمعات الإيكولوجية. ويسعى برنامج إدارة وصيانة منطقة التراث العالمي إلى تحديد ممتلكات التراث العالمي في أستراليا وحمايتها وتقديمها.


ويعالج الصندوق قضايا تدهور الأراضي والمياه من خلال دعم الأنشطة المستدامة لإدارة الأراضي والمياه مع التركيز على مشاركة المجتمع المحلي. ويدعم موضوع الأرض المبادرات التالية لإدارة الأراضي:


ويهدف البرنامج الوطني لرعاية الأراضي إلى تطوير وتنفيذ ممارسات إدارة الموارد التي تعزز التربة والمياه والموارد البيولوجية في أستراليا. وينبغي أن تكون هذه الممارسات فعالة ومستدامة ومنصفة ومتسقة مع مبادئ التنمية المستدامة بيئيا. ويهدف الهدف الوطني لمراجعة موارد الأراضي والمياه إلى توفير المعلومات لمساعدة مديري الموارد الطبيعية في جميع أنحاء أستراليا على تقييم البرامج والسياسات وتطويرها وتقييمها؛ وإعطاء الأولوية لفرص الاستثمار؛ والإدارة المباشرة للموارد، ولا سيما من جانب الحكومة. والجرد الوطني للغابات هو مشروع تعاوني بين الكومنولث وجميع حكومات الولايات والأقاليم. وهو يوفر معلومات وطنية وإقليمية تصف الغابات العامة والخاصة والأصلية والغابات والمزارع. هذه المعلومات متاحة للاستخدام من قبل الحكومة والصناعة والجمهور لاتخاذ القرارات الاقتصادية والبيئية والاجتماعية المتعلقة بالغابات. والهدف من البرنامج الوطني لمراقبة الحيوان الحيواني هو ضمان الإدارة الفعالة لتأثير الحيوانات الوحشية على البيئة الطبيعية وعلى الإنتاج الأولي. ويهدف البرنامج الوطني للأعشاب الضارة إلى الحد من الأثر الضار للأعشاب الضارة الكبيرة على استدامة قدرة أستراليا الإنتاجية ونظمها الإيكولوجية الطبيعية.


ومن خلال البرامج التالية، يهدف موضوع الغطاء النباتي الاستئماني إلى عكس اتجاه الانخفاض الطويل الأجل في مدى ونوعية الغطاء النباتي لأستراليا:


بوشكار هو برنامج الثقة الرئيسي لتحقيق هذا الهدف من خلال العمل مع الحكومة والصناعة والمجتمع. ولا يستهدف بوشكار أي خسارة صافية للنباتات داخل أستراليا بحلول تموز / يوليه 2001. كما أن البرنامج الوطني لرعاية الأراضي، وبرنامج ريفير كير الوطني، وموراي دارلينغ 2001، نشط أيضا في هذا الصدد. ويهدف برنامج الحراجة الزراعية إلى تشجيع إدماج زراعة الأشجار التجارية وإدارتها في النظم الزراعية لأغراض إنتاج الأخشاب وغير الخشبية، وزيادة الإنتاجية الزراعية وتحقيق الإدارة المستدامة للموارد.


ويعالج موضوع الأنهار الاستئمانية تدهور صحة نظم الأنهار في أستراليا من خلال الأنشطة المجتمعية والمشاريع الواسعة النطاق:


ويسهم برنامج موراي دارلينج لعام 2001 في إعادة تأهيل حوض موراي - دارلينج بهدف تحقيق مستقبل مستدام للحوض وأنظمته الطبيعية ومجتمعاته المحلية. ويسعى البرنامج الوطني لإعادة التأهيل إلى ضمان إحراز تقدم صوب الإدارة المستدامة وإعادة تأهيل وصيانة الأنهار خارج حوض موراي دارلينج وتحسين صحة هذه الأنهار. ويهدف البرنامج الوطني للأراضي الرطبة إلى تعزيز الحفظ والإصلاح والاستخدام الرشيد للأراضي الرطبة في جميع أنحاء أستراليا. ويهدف البرنامج الوطني لنهر الصحة إلى توفير المعلومات اللازمة لعكس اتجاه تدهور المياه الداخلية في أستراليا. ريفيروركس تاسمانيا هو برنامج لتنفيذ أعمال الإصلاح لتحسين البيئة والراحة العامة داخل منطقة جبل الساحل الغربي ليل، ومناطق وادي ديروينت وهون. تهدف واترواتش أستراليا إلى تحقيق الممرات المائية الصحية من خلال زيادة الوعي والمشاركة المجتمعية والشراكات والدعم المالي.


وتتناول السواحل الاستئمانية والموضوع البحري المشاكل البيئية لسواحل أستراليا ومحيطاتها. توفر السواحل والبحار النظيفة مجموعة من البرامج لتسريع الأنشطة لتحقيق الحفظ والاستخدام المستدام وإصلاح البيئات الساحلية والبحرية في أستراليا. وتشمل هذه البرامج البحار النظيفة؛ Coastcare. حماية الأنواع البحرية؛ التخطيط الساحلي والبحري؛ المناطق البحرية المحمية؛ مرافق استقبال النفايات البحرية؛ مقدمة الآفات البحرية؛ وعمل مصايد الأسماك.


قانون حماية البيئة وحفظ التنوع البيولوجي لعام 1999.


ويمثل قانون اللجنة الاقتصادية لأوروبا، الذي دخل حيز التنفيذ في 16 تموز / يوليه 2000، إصلاحا هاما لقوانين البيئة في الكمنولث. ويسمح قانون إبك للكومنولث بالانضمام إلى الولايات والأقاليم في توفير مخطط وطني لحماية البيئة وحفظ التنوع البيولوجي. ويركز قانون إبك على المسائل ذات الأهمية البيئية الوطنية، ويضع عملية بيئية للتقييم والموافقات البيئية، ويضع نظاما متكاملا لحفظ التنوع البيولوجي وإدارة المناطق المحمية الهامة.


أهداف قانون إبك هي:


من أجل حماية البيئة، ولا سيما الجوانب البيئية ذات الأهمية البيئية الوطنية؛ وتعزيز التنمية المستدامة بيئيا من خلال حفظ الموارد الطبيعية واستخدامها المستدام بيئيا؛ لتعزيز حفظ التنوع البيولوجي؛ تشجيع اتباع نهج تعاوني لحماية البيئة وإدارتها يشمل الحكومات والمجتمع المحلي وأصحاب الأراضي والسكان الأصليين؛ للمساعدة في التنفيذ التعاوني للمسؤوليات البيئية الدولية لأستراليا؛ الاعتراف بدور الشعوب الأصلية في حفظ التنوع البيولوجي في أستراليا واستخدامه المستدام بيئيا؛ وتعزيز استخدام معارف السكان الأصليين للتنوع البيولوجي بمشاركة أصحاب المعارف وبالتعاون معهم.


وسيعمل قانون إبك في سياق الاستراتيجية:


وتحسين حماية وإدارة ممتلكات التراث العالمي؛ وتحسين الحماية للأنواع المهددة وطنيا والمجتمعات والموائل الإيكولوجية الهامة لبقاء الأنواع المهددة والمجتمعات الإيكولوجية على أراضي الكومنولث؛ وتحسين حماية وإدارة أراضي رامسار الرطبة والأنواع المهاجرة؛


كما أن لدى قانون إبك القدرة على معالجة العديد من أهداف الإصلاح المؤسسي البيئي المحددة في الاستراتيجية، بما في ذلك:


وتعزيز حماية الأنواع البحرية والتقييمات الاستراتيجية لمصايد الكومنولث؛ وتحسين حماية وإدارة المنتزهات والمحميات الوطنية للكومنولث؛ تعزيز المشاركة المجتمعية بما في ذلك من خلال اتفاقات حفظ الطوعية؛ لتعزيز الوصول إلى الموارد البيولوجية؛ للحد من انبعاثات غازات الدفيئة للتصدي لتغير المناخ؛ توفير إعداد وتنفيذ خطط الحفاظ على الحياة البرية للأنواع الرئيسية مثل الأنواع المهاجرة المحمية دوليا والأنواع البحرية؛ وتوفير اللوائح اللازمة لمعالجة آثار الأنواع الغازية؛ توفير إعداد الخطط البيولوجية الإقليمية؛ وإنشاء وزير البيئة والتراث للجنة الاستشارية القانونية للتنوع البيولوجي لتقديم المشورة بشأن الحفظ والاستعمال المستدام بيئيا للتنوع البيولوجي.


سياسة المحيطات الأسترالية.


وتضع سياسة المحيطات الأسترالية إطارا للتخطيط والإدارة المتكاملين على أساس النظم الإيكولوجية لجميع الولايات البحرية في أستراليا. وتحدد هذه السياسة عددا من الإجراءات التي تستهدف حماية التنوع البيولوجي البحري وتهدف إلى ضمان سلامة النظم الإيكولوجية للمحيطات في أستراليا.


وفي صميم هذه السياسة، والعمل الرئيسي في حفظ التنوع البيولوجي البحري في أستراليا وحمايته، هو وضع خطط بحرية إقليمية. وستستند الخطط إلى النظم الإيكولوجية البحرية الكبيرة وتهدف إلى إنشاء عمليات إدارية متكاملة للولاية البحرية لأستراليا. وتشمل الإجراءات الرئيسية الأخرى المتعلقة بالتنوع البيولوجي البحري ما يلي:


وزيادة المعلومات عن هيكل ووظيفة النظام الإيكولوجي البحري؛ وتعزيز حفظ النباتات والحيوانات البحرية؛ التعجيل بتطوير نظام الممثل الوطني للمناطق البحرية المحمية؛ تحسين المجتمع والمشاركة في الصناعة والحكومة والمشاركة؛ وتيسير مشاركة الشعوب الأصلية.


وتلتزم سياسة المحيطات الأسترالية بالتزامها بإنشاء نظام شامل لإدارة الغزو البحري للآفات للحد من الأضرار المحتملة التي تلحق بالبيئة والصناعات البحرية على حد سواء. وسيجري تطوير هذا النظام بالتعاون مع حكومات الولايات والأقاليم من خلال أنزيسك.


خطة العمل الوطنية للمالحة وجودة المياه.


وفي 10 تشرين الأول / أكتوبر 2000، أصدر رئيس الوزراء "مواردنا الحيوية - خطة عمل وطنية بشأن الملوحة وجودة المياه في أستراليا" وخصص مبلغ 700 مليون دولار لتمويل حكومة الكمنولث للخطة. وأقر رؤساء الوزراء ورؤساء الوزراء الخطة في اجتماع مجلس الحكومات الأسترالية المعقود في 3 تشرين الثاني / نوفمبر 2000، ووافقت الدول والأقاليم على مواكبة مساهمة الكمنولث المالية.


وتحدد خطة العمل الإجراءات ذات الأولوية العالية والإجراءات الفورية لمعالجة ملوحة الأراضي الجافة وتدهور نوعية المياه في 20 مستجمعا ذا أولوية في جميع أنحاء أستراليا، إلى جانب الإصلاحات المصاحبة لضمان أن تكون للأعمال فوائد طويلة الأمد لصناعات أستراليا والموارد الطبيعية القائمة على الموارد الطبيعية. وتتمثل الأهداف الرئيسية لخطة العمل فيما يلي:


منع واستقرار وعكس الاتجاهات في ملوحة الأراضي الجافة التي تؤثر على استدامة الإنتاج، والحفاظ على التنوع البيولوجي وبقاء البنية التحتية لأستراليا؛ وتحسين نوعية المياه وتأمين مخصصات موثوقة للاستخدامات البشرية والصناعة والبيئة.


وسيكون محور تمويل خطة العمل توفير التمويل للمناطق المتضررة من أجل تنفيذ الخطط المتكاملة لإدارة مصايد الأسماك. وستستند هذه الخطط إلى العمل القائم بالفعل في العديد من المناطق. وستتضمن أهدافا ومعايير لإدارة الموارد الطبيعية، وترتيبات مساءلة قوية، وتضعها المجتمعات المحلية استنادا إلى أفضل المعلومات والعلم المتاحة.


وسيتطلب ذلك اعتماد الكومنولث والدول قبل التمويل الحكومي.


وتستند خطة العمل إلى إجراءات الصندوق الاستئماني للتراث الطبيعي ومبادرات الملوحة الأخيرة التي اقترحتها حكومات الولايات / الأقاليم والمجلس الوزاري لحوض موراي - دارلين، وهي تكملها.


وأبلغت خطة العمل بما يلي:


التشاور مع المجتمع المحلي بشأن ورقة المناقشة إدارة الموارد الطبيعية في المناطق الريفية في أستراليا من أجل مستقبل مستدام (اللجنة التوجيهية الوطنية لإدارة الموارد الطبيعية، 1999)؛ والتقارير الرئيسية بما في ذلك عقد الإيجار الكامل للإصلاح: التحقيق في الإدارة المستدامة للأراضي إيكولوجيا (لجنة الصناعة 1998)، ومراجعة ملوحة حوض موراي دارلينج (المجلس الوزاري لحوض موراي دارلينج 1999)، واستعراض منتصف المدة لصندوق التراث الطبيعي ( كومنولث أستراليا 1999).


الخطط والبرامج والسياسات الوطنية الشاملة لعدة قطاعات والقطاعية.


ويساهم عدد من الاستراتيجيات والخطط والبرامج الشاملة لعدة قطاعات في تنفيذ أهداف الاستراتيجية.


والإطار الوطني لإدارة ورصد الغطاء النباتي الأصلي في أستراليا (1999) هو مبادرة أنزيسك لتسهيل الهدف الاستئماني المتمثل في عكس اتجاه الانخفاض الطويل الأجل في نوعية الغطاء النباتي الأصلي في استراليا ومدى انتشاره بحلول حزيران / يونيه 2001. ويتناول الإطار هذا الهدف بطريقة موحدة ومتسقة، ضد مجموعة متفق عليها من تدابير إدارة أفضل الممارسات ورصدها. ويشمل الإطار النتائج المرجوة من الغطاء النباتي المحلي بما في ذلك نتائج حفظ التنوع البيولوجي، وآليات إدارة أفضل الممارسات وآليات الرصد، وخطط عمل الكومنولث وخطط عمل الولايات / الأقاليم.


وهي مصممة لتوفير آلية يمكن من خلالها أن تتحقق التزامات إدارة النباتات المحلية التي وافقت عليها جميع الحكومات الأسترالية بطريقة متسقة ومتسقة.


وبإدخال الاستراتيجية الوطنية للاحتباس الحراري (1998)، يجري الكمنولث برنامجا للحد من غازات الدفيئة يبلغ 400 مليون دولار. وهذا هو أكبر التزام للتمويل للتصدي لتحدي تغير المناخ في تاريخ أستراليا. ويساعد البرنامج على الوفاء بالتزامات أستراليا بموجب بروتوكول كيوتو الملحق باتفاقية الأمم المتحدة الإطارية بشأن تغير المناخ.


ويضع الكومنولث خطة لمراقبة الوصول الى الموارد البيولوجية فى مناطق الكومنولث. وسيوفر المخطط اليقين للصناعة، ويضمن تقاسم المنافع، ويحمي المعارف التقليدية التقليدية والتنوع البيولوجي. ولبدء هذه العملية، كلف وزير البيئة والتراث بإجراء تحقيق في الحصول على الموارد البيولوجية في مناطق الكومنولث. وأبلغ التحقيق الوزير في 4 آب / أغسطس 2000.


وفي تشرين الثاني / نوفمبر 1998، اعتمدت رابطة الحكم المحلي الأسترالي الاستراتيجية الوطنية للتنوع البيولوجي للحكم المحلي (1998). وقد وضعت الاستراتيجية بالتشاور مع رابطات الحكومات المحلية التابعة للدولة وجمعية الحكم المحلي الأسترالية. وهو يمثل موقف حكومي محلي متفق عليه على الصعيد الوطني بشأن إدارة التنوع البيولوجي في أستراليا.


وقد تم إعداد وثيقة المبادئ الوطنية والمبادئ التوجيهية لإدارة المراعي (أنزيسك 1999) من قبل مجموعة عمل تمثل مصالح المجتمع والحكومات والعلماء من جميع أنحاء البلاد. وأيدت كل من أنزيسك و أرمكانز الوثيقة، التي نشرت في أبريل 1999. ويهدف إلى توفير التوجيه لمديري الأراضي في تطبيق مبادئ التنمية المستدامة بيئيا إلى المراعي. وسيؤدي دعم ومشاركة مدراء الأراضي والمجتمعات المحلية في المراعي في أستراليا دورا حيويا في تحقيق هذا الهدف.


وقد اكتملت عملية الاتفاق الإقليمي للغابات التي وضعت في إطار بيان السياسة الوطنية للغابات (1992) إلى حد كبير على مدى السنوات الخمس الماضية. الاتفاقات الإقليمية للغابات هي اتفاقات بين الكمنولث وحكومات الولايات توفر مخططا للإدارة المستقبلية لغابات أستراليا وأساسا لصناعة من المنتجات الحرجية التنافسية دوليا والمستدامة إيكولوجيا.


وتهدف الاتفاقات التي دامت 20 عاما إلى إنشاء نظام عالمي شامل وكافي وتمثيلي للاحتياطيات من الغابات؛ واليقين بالنسبة للصناعات والمجتمعات الإقليمية، مما يمكن من تنمية صناعات قادرة على المنافسة على الصعيد الدولي ومستدامة بيئيا من الغابات.


وقد تم إبرام اتفاقات إقليمية للغابات من أجل المناطق التجارية الرئيسية للغابات الأصلية في فيكتوريا ونيو ساوث ويلز وتسمانيا وغرب أستراليا.


ويجري أيضا وضع مشروع استراتيجية وطنية لإدارة نوعية المياه لمعالجة حماية نوعية المياه في أستراليا، وهو عنصر أساسي لحفظ التنوع البيولوجي.


وفي عام 1998، أقر المجلس الوزاري المعني بمصايد الأسماك والغابات وتربية الأحياء المائية والمجلس الوطني للأرصاد الجوية الزراعية إطارا لمعايير ومؤشرات المستوى الإقليمي (دون الوطني) للإدارة المستدامة للغابات في أستراليا (فريق تنفيذ عملية مونتريال 1998)، الذي يستند إلى المعايير الدولية معايير ومؤشرات المستوى الوطني المتفق عليها في مونتريال. ويوفر الإطار نهجا منسقا لرصد الاتجاهات في ظروف الغابات واستدامة ممارسات إدارة الغابات على المستوى دون الوطني بالنسبة لجميع الغابات في أستراليا. إن حفظ التنوع البيولوجي والحفاظ على صحة النظام الإيكولوجي هما من القيم السبعة التي يغطيها الإطار. ويتيح الإطار جمع البيانات على المستوى دون الوطني وتجميعها للاستخدام على الصعيد الوطني.


وخطط وبرامج وسياسات الولايات والأقاليم.


ومنذ إصدار الاستراتيجية، وضع عدد من الولايات والأقاليم وثائق تخطيط تتناول حفظ التنوع البيولوجي وتوفر إطارا استراتيجيا للوفاء بالتزاماتها بموجب الاستراتيجية.


وتصدر حكومة جنوب أستراليا سلسلة من الخطط الإقليمية للتنوع البيولوجي للمساعدة في إدارة وتأهيل الموائل. وتساعد حكومة الكمنولث، من خلال الصندوق الاستئماني، هذا البرنامج.


وقد أطلقت الخطة الأولى في هذه السلسلة، في جنوب شرق جنوب أستراليا، في عام 1999. وتهدف الخطة إلى توفير سياق إقليمي للحفظ؛ وتوفير التوجيه لإجراءات الإدارة وبرامج الحفظ؛ وزيادة فهم المجتمع المحلي والعمل؛ توفير إطار إقليمي لتقييم المقترحات؛ ودمجها مع خطط إدارة الموارد الطبيعية الأخرى.


وقد أصدرت حكومة فيكتوريا في عام 1997 استراتيجية فيكتوريا للتنوع البيولوجي (إدارة الموارد الطبيعية والبيئة 1997)، كما هو مطلوب بموجب قانون فيكتوريا للنباتات والضمانات الحيوانية لعام 1988. وتتبع الاستراتيجية نهجا حيويا، وتؤكد على الوقاية المنتظمة أو الحد من أسباب انخفاض التنوع البيولوجي أو فقدانه. ويركز على الإدارة المباشرة والمستدامة بيئيا للأراضي والمياه العامة من قبل الوكالات الحكومية بالاشتراك مع الصناعات القائمة على الموارد، والإدارة التعاونية للتنوع البيولوجي على الأراضي الخاصة في شراكة مع أصحاب الأراضي والمجتمع المحلي والحكومة المحلية. وقد حظيت هذه الاستراتيجية باستحسان كبير، حيث التزمت العديد من الوكالات باتخاذ إجراءات في إطار الاستراتيجية. وقد أنشئت شبكات بيولوجية إقليمية لتركيز مديري الأراضي والمياه على قضايا إدارة الأصول المحلية للتنوع البيولوجي.


وتهدف استراتيجية الحفاظ على الطبيعة في أكت (أكت غوفرنمنت 1998) إلى "حماية التنوع البيولوجي والحفاظ على العمليات والنظم الإيكولوجية". وتوفر الاستراتيجية إطارا لحفظ التنوع البيولوجي والحفاظ على العمليات الإيكولوجية.


وفي نيو ساوث ويلز، تقع مسؤولية حفظ التنوع البيولوجي على عاتق وزير البيئة ووزير المصايد. استراتيجية نيو ساوث ويلز للتنوع البيولوجي (نيو ساوث ويلز الوطنية للحياة البرية وخدمة الحياة البرية 1999) هي استراتيجية شاملة للحكومة تلزم جميع وكالات حكومة نيو ساوث ويلز بالعمل بشكل تعاوني من أجل الحفاظ على التنوع البيولوجي للدولة (غير المائية). ويجري حاليا إعداد استراتيجية للتنوع البيولوجي المائي لاستكمال استراتيجية الدولة القائمة. وتركز استراتيجية نيو ساوث ويلز على خمسة مواضيع رئيسية، مماثلة لتلك المحددة في الاستراتيجية الوطنية. وينظم حول هذه المواضيع عدد من الأهداف والإجراءات ذات الأولوية، والإجراءات الداعمة وأهداف الأداء.


وتشمل الأهداف والإجراءات ذات الأولوية مجموعة واسعة من سياسات وبرامج حكومة نيو ساوث ويلز التي تعالج القضايا ذات الصلة بحفظ التنوع البيولوجي. وتشمل هذه المبادرات الحكومية المتعلقة بإصلاح المياه وإدارة الغطاء النباتي، ووضع نظام احتياطي شامل وكاف وتمثيلي.


وتحدد استراتيجية التنوع البيولوجي في نيو ساوث ويلز أيضا وتضع مشاريع جديدة، حيث تقدم حكومة نيو ساوث ويلز تمويلا قدره 5.268 مليون دولار على مدى ثلاث سنوات من 1998-1999 إلى 2000-2001 لتمويل المشاريع لتنفيذ ثمانية من الإجراءات ذات الأولوية المحددة في الاستراتيجية. وتحدد الاستراتيجية الوكالات الرائدة والجهات الداعمة المسؤولة عن تنفيذ كل من الإجراءات ذات الأولوية وتضع إطارا للتنفيذ وعملية إعداد التقارير.


والعناصر الممولة من استراتيجية التنوع البيولوجي في نيو ساوث ويلز هي:


الإجراءات ذات الأولوية 1: تحسين إمكانية الحصول على معلومات التنوع البيولوجي؛ الإجراء ذو ​​الأولوية 13: التخطيط الإقليمي عن طريق برنامج التقييم المتكامل لحفظ التنوع البيولوجي؛ الإجراءات ذات الأولوية 29: تدابير الحفظ خارج الموقع؛ الإجراءات ذات الأولوية 39: تحسين النهج التعاونية لإدارة الأعشاب الضارة والآفات؛ الإجراءات ذات الأولوية 43: تحقيق إدارة أفضل للحرائق من خلال وضع مبادئ توجيهية تحدد نظم الحرائق الملائمة لحفظ التنوع البيولوجي في النظم الإيكولوجية المعينة؛ (56): وضع مبادئ توجيهية لمساعدة المجالس على استخدام آليات التخطيط القائمة لتحقيق نتائج التنوع البيولوجي من خلال خطط العمل المحلية للتنوع البيولوجي. الإجراءات ذات الأولوية 122: تعزيز البحوث التصنيفية؛ والإجراءات ذات الأولوية 130: تنفيذ برنامج مسح التنوع البيولوجي.


وتقوم تسمانيا بإعداد استراتيجية لحفظ الطبيعة على مستوى الحكومة ككل من أجل "حماية التنوع الطبيعي ل تسمانيا والحفاظ على العمليات والنظم الإيكولوجية". وتسترشد هذه العملية لجنة الدولة للتنوع البيولوجي.


وستهدف الاستراتيجية إلى "إنشاء طريقة لممارسة الأعمال التجارية التي تضمن تلبية احتياجاتنا الاجتماعية والاقتصادية جنبا إلى جنب مع احتياجات نظمنا الطبيعية" و "وضع خطة عمل تحافظ على نظم إنتاجية ومستدامة". وسوف توفر إطارا شاملا لجميع السياسات والاستراتيجيات القائمة على الطبيعة التسمانية الأخرى. وسيصدر مشروع الاستراتيجية للتعليق العام في أوائل عام 2001، وسيجري تنقيحه وتقديمه إلى مجلس الوزراء بمجرد اكتمال هذه العملية.


وتعد أستراليا الغربية استراتيجية للتنوع البيولوجي فضلا عن تشريعات جديدة لحفظ التنوع البيولوجي تحل محل قانون حفظ الحياة البرية لعام 1950. كما تسهم مجموعة من مبادرات السياسات والبرامج في تنفيذ الاستراتيجية الوطنية. وتشمل هذه الاستراتيجيات إستراتيجية الملوحة الحكومية (مع الحفاظ على التنوع البيولوجي كهدف، والتركيز على حماية الغطاء النباتي وتكراره)؛ (بما في ذلك الالتزامات بأنظمة احتياطية شاملة وكافية وتمثيلية في المراعي والمياه البحرية على التوالي)؛ الدرع الغربي والأبدي الغربي (معالجة الحيوانات المهددة والانتعاش النباتي على التوالي)؛ و بيرث في بوشبلان.


وقد تم مؤخرا استكمال دليل شامل للنظم الإيكولوجية في ولاية كوينزلاند. وستقدم هذه الوثيقة معلومات أساسية عن استراتيجية إدارة الموارد الطبيعية والتنوع البيولوجي في الدولة، وهي قيد الإعداد حاليا. كما يجري النظر في إعداد استراتيجية حفظ الدولة.


وقد وضع الإقليم الشمالي المخطط الرئيسي لمناطق المحميات الشمالية (لجنة الحدائق والحياة البرية في الإقليم الشمالي 1997)، واستراتيجية للحفظ من خلال الاستخدام المستدام للحياة البرية في الإقليم الشمالي لأستراليا (بونت 1997)، واستراتيجية ل (بونيت 1998)، واستراتيجية لحفظ التنوع البيولوجي للأراضي الرطبة في الإقليم الشمالي من أستراليا (بونت 2000).


التنوع البيولوجي في أستراليا.


المجلس الأسترالي والنيوزيلندي للبيئة والحفظ.


البيئة استراليا، 2001.


إيسبن 0 6425 4734 3.


ملخص تنفيذي.


والهدف من الاستراتيجية الوطنية لحفظ التنوع البيولوجي في أستراليا هو حماية التنوع البيولوجي والحفاظ على العمليات والنظم الإيكولوجية.


وتستعرض هذه الوثيقة الاستراتيجية الوطنية لحفظ التنوع البيولوجي في أستراليا. وقد أعد هذه الاستراتيجية المجلس الأسترالي والنيوزيلندي للبيئة والحفظ (أنزيسك) وأقرها مجلس الحكومات الأسترالية في عام 1996. والهدف المعلن من الاستراتيجية هو:


وسد الفجوة بين الأنشطة الحالية والتدابير اللازمة لضمان فعالية تحديد التنوع البيولوجي لأستراليا وحفظه واستخدامه المستدام بيئيا.


وفيما يلي هيكل هذا الاستعراض:


ويقدم الملخص التنفيذي والمقدمة نظرة عامة وخلفية للمراجعة. ويتناول القسم المعنون "تغيير المناظر الطبيعية لحفظ التنوع البيولوجي في أستراليا" التغيرات في السياسة الخارجية والتخطيط الاستراتيجي والبيئة التنظيمية، والآثار المحتملة على أهداف الاستراتيجية. ويتألف هيكل الاستعراض من الاستعراض الذي يجري فيه تقييم لكل فصل من فصول الاستراتيجية ولكل هدف من الأهداف الواردة في الفصول. ويتم تحليل الأهداف باستخدام مجموعة موحدة من المعايير. ويتم تنظيم هذا القسم على غرار الاستراتيجية. ويحدد الاستنتاج المجالات التي تشكل تهديدات رئيسية للتنوع البيولوجي في أستراليا ويجب معالجتها إذا أريد تحقيق أهداف الاستراتيجية.


ويخلص هذا الاستعراض إلى إحراز تقدم كبير نحو تحقيق هدف الاستراتيجية. وقد نفذت غالبية الدول والأقاليم استراتيجيات محددة للتنوع البيولوجي أو هي بصدد وضعها. وتوجد استراتيجية وطنية للتنوع البيولوجي للحكومة المحلية (ألغا 1999)، وهناك قطاعات أخرى (مثل الصيد التجاري) بصدد وضع استراتيجيات للتنوع البيولوجي.


مبادرات الكومنولث بما في ذلك برامج تراث التراث الطبيعي؛ الاتفاقات الإقليمية للغابات؛ و "سياسة المحيطات الأسترالية" (كومنولث أستراليا، 1998)، فضلا عن مبادرات عديدة في ولايات قضائية فردية، ساعدت جميعها على إحراز تقدم نحو تحقيق غايات وأهداف الاستراتيجية.


وهناك مبادرات هامة أخرى للكومنولث هي قانون حماية البيئة والتنوع البيولوجي لعام 1999 (إيبك أكت)، والاستراتيجية الوطنية للاحتباس الحراري (كومنولث أستراليا 1998)، والإطار الوطني لإدارة ورصد الغطاء النباتي الأصلي لأستراليا، ومجلس الحكومات الأسترالية (كواغ) وإطار إصلاح المياه، وتقرير حالة البيئة، وتقرير حالة الغابات. وآخر التطورات هي خطة العمل الوطنية المتعلقة بالملوحة وجودة المياه في أستراليا. وقد أقرت أنزيسك الوثائق الرئيسية المبادئ والمبادئ التوجيهية الوطنية لإدارة المراعي (أنزيسك 1999) وإطار معايير ومؤشرات المستوى الإقليمي (دون الوطني) للإدارة المستدامة للغابات في أستراليا. وسيوفر تقرير حالة البيئة المقبل معلومات أساسية عن ضغوط التنوع البيولوجي ومن المقرر أن ينجز في عام 2001.


ويخلص الاستعراض إلى إحراز تقدم كبير، لا سيما في مجال تعميم حفظ التنوع البيولوجي. وتشمل هذه التطورات ما يلي:


تحديد عمليات التهديد (تم القيام بعمل هام لتحديد العمليات التي تشكل تهديدا للتنوع البيولوجي)؛ إدارة الحفظ (كانت هناك مجموعة من العمليات والبرامج التي وضعتها جميع مجالات الحكومة لتحسين إدارة التنوع البيولوجي في أستراليا)؛ والحراجة (أحرز تقدم كبير في تنفيذ ممارسات الإدارة الحرجية المستدامة إيكولوجيا). غير أن عددا من الأهداف المحددة المحددة في الاستراتيجية لم تتحقق بالكامل. ومن أسباب ذلك ما يلي: عدم اكتمال المعرفة بالتنوع البيولوجي في أستراليا والتهديدات التي تواجه حفظها على الرغم من الخطوات الكبيرة التي تحققت في المنطقة خلال فترة الاستراتيجية؛ وهي الفترة الزمنية اللازمة لأكثر من خمس سنوات لتحقيق حفظ التنوع البيولوجي. وهذا هدف طويل الأجل يتطلب جهدا متضافرا ومستمرا من جميع الولايات القضائية؛ والطبيعة النوعية الذاتية للأهداف المحددة، مما يعني أنه ليس من الممكن قياس الأداء والتقدم. في معظم الأحيان تقييم الأداء هو غير موضوعي ولا يمكن قياسها بشكل شامل في جميع أنحاء أستراليا.


ويشير الاستعراض إلى أن العالم قد تحرك منذ وضع الاستراتيجية. ونحن نعرف الآن المزيد عن التنوع البيولوجي في أستراليا والتهديدات التي تواجه حفظها. إن مؤسساتنا أكثر تطورا، وهناك قبول أوسع للتنوع البيولوجي والتزام أقوى بحمايتها. ولمعالجة هذه التطورات، يخلص الاستعراض إلى أن هناك حاجة إلى أهداف عملية وتدابير للمساءلة لدعم التنفيذ الجاري للاستراتيجية. وينبغي أن يكون التاريخ المحدد لتلبية هذه الأهداف وثيق الصلة، على سبيل المثال، 2005 لضمان أن النشاط يحدث للوفاء بها. وينبغي أن تكون الأهداف ذاتها واقعية، مع وجود بعض فرص الإنجاز. وسيمكننا ذلك من تقييم التقدم المحرز في حفظ التنوع البيولوجي في أستراليا.


قبل تنزيل.


تتوفر بعض المستندات كملفات بدف. سوف تحتاج إلى قارئ بدف لعرض ملفات بدف.


If you are unable to access a publication, please contact us to organise a suitable alternative format.


Review of the National Strategy for the Conservation of Australia's Biological Diversity.


Australian and New Zealand Environment and Conservation Council.


Environment Australia, 2001.


ISBN 0 6425 4734 3.


المراجع.


Agriculture Western Australia, Department of Conservation and Land Management, Department of Environmental Protection & Water and Rivers Commission (1996) Western Australian Salinity Action Plan , Agriculture Western Australia, Perth.


Australian Heritage Commission (1999) Australian and New Zealand Guidelines for Fresh and Marine Water Quality: Draft , Canberra.


Australian and New Zealand Environment and Conservation Council (1996) T he National Strategy for the Conservation of Australia's Biological Diversity , Canberra. Also at chm. environment. gov. au/strategy/contents. html.


Australian and New Zealand Environment and Conservation Council (1999) The National Framework for the Management and Monitoring of Australia's Native Vegetation , Department of Environment and Heritage, Canberra.


Australian and New Zealand Environment and Conservation Council, Agriculture and Resource Management Council of Australia and New Zealand (1999) National Principles and Guidelines for Rangeland Management . Canberra.


Australian and New Zealand Environment and Conservation Council , Agricultureand Resource Management Council of Australia and New Zealand, Forestry Ministers (1999) National Weeds Strategy: A Strategic Approach to Weed Problems of National Significance , rev. ed., Canberra.


Australian and New Zealand Environment and Conservation Council (1997) Nationally Agreed Criteria for the Establishment of a Comprehensive Adequate and Representative Reserve System for Forests in Australia , Canberra.


Australian Local Government Association (1999) National Local Government Biodiversity Strategy , Canberra.


Biodiversity Group (1997) Wetlands Policy of the Commonwealth Government of Australia , Biodiversity Group of Environment Australia, Canberra.


Binning, Carl & Young, Mike (unpublished) Philanthropy: Sustaining the Land: a Briefing Paper Proposing Tax and Policy Change that Will Forge New Partnerships and Create Innovative Pathways for Nature Conservation across Australia .


Cape York Regional Advisory Group (1997) Cape York Peninsula Land Use Strategy: Our Land, Our Future: a Strategy for Sustainable Land Use and Economic and Social Development , Dept of Local Government and Planning, Cairns.


ACT Government (1998) ACT Nature Conservation Strategy , Canberra.


Commonwealth of Australia (1998) Australia's Oceans Policy, Part 1 & Part 2 , Canberra.


Commonwealth of Australia (1992) National Forest Policy Statement: a New Focus for Australia's Forests, Government Printer, Canberra.


Commonwealth of Australia (1998) National Greenhouse Strategy: Strategic Framework for Advancing Australia's Greenhouse Response , Canberra.


Commonwealth of Australia (1995) Australia's National Forest Policy Statement , 2nd ed., Canberra.


Commonwealth of Australia (1999) Mid-Term Review of the Natural Heritage Trust , Canberra.


Commonwealth of Australia (1999) Environment Protection and Biodiversity Conservation Act 1999 .


Commonwealth of Australia (1997) Natural Heritage Trust of Australia Act 1997.


Department of Natural Resources and Environment (1997) Victoria's Biodiversity (Our Living Wealth) , Melbourne, Victorian Government.


Department of Natural Resources and Environment (2000) Victoria's Draft Native Vegetation Management Framework (Restoring our Catchments) , Melbourne, Victorian Government.


Department of the Environment, Sport and Territories (1997) Coastal Tourism: a Manual for Sustainable Development , Canberra.


Industry Commission (1998) A Full Repairing Lease: Inquiry into Ecologically Sustainable Land Management , Industry Commission, Canberra.


Kunert, Carol & McGregor, Ann (1996) A Discussion Paper: Wild Rivers Conservation Management Guidelines , Australian Heritage Commission, Canberra.


Marine and Estuarine Steering Committee (1998) Our Seas and Coasts: A Marine and Estuarine Strategy for South Australia , Government of South Australia, Adelaide.


Ministerial Council on Forestry, Fisheries and Aquaculture (1999) National Policy on Fisheries Bycatch, Canberra.


Montreal Process Implementation Group (1998) A Framework of Regional (Sub-national) Level Criteria and Indicators of Sustainable Forest Management in Australia , Montreal Process Implementation Group, Canberra.


Murray-Darling Basin Ministerial Council (1999) Murray-Darling Basin Salinity Audit , CSIRO Land and Water Division, Murray-Darling Basin Commission.


National Working Party on Acid Sulfate Soils (2000) National Strategy for the Management of Coastal and Sulfate Soils , NSW Agriculture, Wollongbar Agricultural Institute, Wollongbar, NSW .


Natural Resource Management Policy Statement Committee (1999) Managing Natural Resources in Rural Australia for a Sustainable Future , Canberra.


NSW National Parks and Wildlife Service (1999) The NSW Biodiversity Strategy, NSW .


New South Wales Government (1998) Policy for Sustainable Agriculture in New South Wales , State Government of New South Wales, Sydney.


Orsini, Jean-Paul (1999) Bugs, Beasts and Biodiversity: Exploring Biodiversity in the South-west of Western Australia , Australian Association for Environmental Education, Gordon Reid Foundation, Murdoch, WA .


Parks and Wildlife Commission of the Northern Territory (1997), Northern Territory Parks Masterplan , Darwin.


Parks and Wildlife Commission of the Northern Territory (1997) A Strategy for Conservation through the Sustainable Use of Wildlife in the Northern Territory of Australia , Darwin.


Parks and Wildlife Commission of the Northern Territory (1998) A Strategy for the Conservation of Species and Ecological Communities Threatened with Extinction in the Northern Territory of Australia , Darwin.


Parks and Wildlife Commission of the Northern Territory (2000) A Strategy for the Conservation of Biological Diversity of the Wetlands of the Northern Territory of Australia , Darwin.


Preece, Noel, van Oosterzee, Penny & James, David (1995) Two Way Track – Biodiversity Conservation and Ecotourism: an Investigation of Linkages, Mutual Benefits and Future Opportunities , Commonwealth Department of Environment, Sport and Territories, Canberra.


Sattler, Paul & Williams, Rebecca (ed.) (1999) The Conservation Status of Queensland's Bioregional Ecosystems , Environmental Protection Agency, Brisbane.


Saunders, Denis, Margules, Chris & Hill, Burke (1998) Environmental Indicators for National State of the Environment Reporting: Biodiversity , Canberra, Environment Australia.


South Australian Department for Environment, Heritage and Aboriginal Affairs (1999) Biodiversity Plan for the South-east of South Australia , Adelaide.


State of the Environment Advisory Council (1996) Australia: State of the Environment Report 1996 at environment. gov. au/soe/soe96/soe96.html.


State Revegetation Committee (1996, The Revegetation Strategy for South Australia , State Revegetation Committee, Adelaide.


Strategy for Aboriginal Managed Lands in South Australia Project Steering Committee (2000) Sustainable Resource Management: Strategy for Aboriginal Managed Lands in South Australia , Aboriginal Lands Trust, Adelaide.


Tourism Council of Australia & CRC for Tourism (1998) Being Green Keeps You Out of the Red: an Easy Guide to Environmental Action for Accommodation Providers and Tourist Attractions, Tourism Council Australia , Woolloomooloo.


Tourism Council of Australia & CRC for Tourism (1999) Being Green Is Your Business: an Easy Guide to Environmental Action for Tour Operators, Travel Agents and Tour Wholesalers, Tourism Council Australia , Woolloomooloo.


Weed Strategy Committee (1997) A Weed Strategy for South Australia 1998 , Weed Strategy Committee, Adelaide.


Western Australian State Salinity Council (1998) Western Australian Salinity Action Plan: Draft Update , 1998, Western Australian State Salinity Council, Perth.


Review of the National Strategy for the Conservation of Australia's Biological Diversity.


Australian and New Zealand Environment and Conservation Council.


Environment Australia, 2001.


ISBN 0 6425 4734 3.


Chapter 2: Integrating biodiversity Conservation and Natural Resource Management.


على هذه الصفحة.


The Strategy states that the development of integrated policies for major uses of biological resources is necessary to coordinate activities within and between all levels of government.


Progress is being made in several areas on ecologically sustainable development including steps to develop integrated national sectoral-based policies. In some areas such as tourism, policies are still at the planning stages or have yet to be significantly developed.


Both the EPBC Act and the Natural Heritage Trust promote integrated management. To complement these mechanisms, institutional reform of government needs to continue to ensure integration of biodiversity conservation objectives at the Commonwealth, State, Territory and regional levels. Jurisdictions have commenced this by developing specific biodiversity strategies. Other examples include native vegetation management and water management reforms in New South Wales, which have introduced regional planning processes that incorporate biodiversity conservation principles into public and private sector decision making.


Governments must continue to review institutional structures in all jurisdictions to ensure that biodiversity objectives are being met and to pursue opportunities for injecting biodiversity protection principles into public and private sector decision making. There is a need for a fundamental shift in the way Australia does business to fully integrate biodiversity conservation. This should include accreditation, accountability, monitoring and pre-development inventories.


Key results.


2.1 National integrated policies.


Develop and implement national integrated policies for the ecologically sustainable use of biological resources.


Assessment: Partially achieved.


While significant progress has been made in developing a set of integrated policies for the ecologically sustainable use of biological resources, ongoing effort is required to fully implement national integrated policies across all jurisdictions. State and Territory biodiversity strategies are still being developed although with current activity the strategies should be completed by the end of 2001.


أنشطة.


New South Wales, Victoria and the Australian Capital Territory have developed biodiversity and nature conservation strategies, with New South Wales currently in the process of preparing an aquatic biodiversity strategy to complement the existing NSW Biodiversity Strategy. Western Australia, Queensland and Tasmania are currently developing State biodiversity strategies. South Australia is developing a set of regional strategies and has completed one for its south-east region. Australia's Oceans Policy provides a comprehensive and integrated national policy for marine areas under Commonwealth jurisdiction. The policy will provide the strategic framework for planning, management and ecologically sustainable ocean use, including fisheries, shipping, oil and gas exploration and use of other seabed resources, while conserving the biological base and maintaining the underlying ocean ecosystem process. One of the Trust's objectives is to achieve complementary environmental protection (including biodiversity conservation), sustainable agriculture and natural resource management outcomes, consistent with agreed strategies. A consistent and agreed framework of best practice management and monitoring measures has been developed through the ANZECC National Framework for the Management and Monitoring of Australia's Native Vegetation (1999). Workplans to implement the framework are being developed by all jurisdictions. For forests, the 1998 Ministerial Council on Fisheries, Forestry and Aquaculture (MCFFA) and ANZECC framework of regional level criteria and indicators, provides an agreed basis for monitoring. The Coordinating Working Group on Vegetation aims to ensure an integrated approach to Australia's vegetation, including biodiversity aspects. The working group is a sub-group of the ANZECC Standing Committee on Conservation, the MCFFA Standing Committee on Forestry, and the ARMCANZ Standing Committee on Agriculture and Resource Management. The Productivity Commission reports Review of Ecologically Sustainable Land Management and Implementation of Ecologically Sustainable Development by Commonwealth Departments and Agencies highlighted the requirement for more integrated policies. The Commonwealth Government has not yet responded to these reports. In the period 1993 to 2000, all State Governments participated in the development of national indicators for fisheries. In Queensland progress has been made in developing and implementing regional and catchment strategies which integrate natural resource management and biodiversity conservation objectives. Queensland's 13 Regional Strategy Groups (RSGs) and 37 Catchment Management Committees (CMCs) have made considerable progress in regional and catchment strategy development in the past year. Eight of the regional strategy groups have received interim or full endorsement from the Queensland Committee of Natural Heritage Ministers (QCNHM) and a further four groups submitted draft regional strategy documents for Landcare and Catchment Management Council (LCMC) comment.


See also National Forest Policy in the Introduction, Changing Landscapes for Biodiversity Conservation in Australia and the COAG water reforms in this Section under Objective 2.5, Water.


2.2 Agriculture and pastoralism.


Achieve the conservation of biological diversity through the adoption of ecologically sustainable agricultural and pastoral management practices .


Assessment: Not achieved.


Ecologically sustainable agricultural and pastoral management is not being practised on the majority of properties across Australia. Agricultural and pastoral management has been improved during the Decade of Landcare with significant gains in off-reserve conservation. Dames and Moore (2000), in the Mid-term Review of the National Landcare Program, state that Òthe program has played an important role in stimulating change towards more integrated sustainable agriculture in AustraliaÓ. However, while change has been stimulated, agricultural and pastoral management have not achieved conservation of biological diversity or uniformly adopted ecologically sustainable management.


أنشطة.


In May 1999 the Commonwealth, States and Territories (through ARMCANZ and ANZECC ) adopted the National Principles and Guidelines for Rangelands Management . Individual States and Territories have adopted rangeland and other land management programs. The Standing Committee on Agricultural Resource Management (SCARM) has considered this issue in Sustainable Agriculture: Assessing Australia's Recent Performance . The report concludes that in the vast arid and semi-arid regions, the impact of agriculture on native vegetation appears minimal. Areas in need of conservation include the semi-arid tropical and sub-tropical plans and intensively cropped areas. The National Landcare Program has made a major contribution to encouraging sustainable agriculture. This has been achieved though promoting land management practices that are environmentally sustainable as well as profitable. Investment has been made in incorporating biodiversity conservation in property management planning training under the National Landcare Program and in farm forestry.


2.3 Fisheries.


Achieve the conservation of biological diversity through the adoption of ecologically sustainable fisheries management practices.


Assessment: Not achieved.


Progress is being made in the development of ecologically sustainable fisheries management practices. In most cases they are still in the initial stages of being adopted.


أنشطة.


SeaNet is a service to provide the fishing industry with easy access to information and advice about environmental best practice in commercial fisheries. The Trust's Marine Species Protection and Fisheries Action programs fund SeaNet with support from the Australian Seafood Industry Council and State-based seafood industry councils. SeaNet is helping the fishing industry to minimise the catch of non-target species and encourage environmental best practice by the industry. SeaNet is delivered through a network of extension officers who work with the fishing industry.


The Australian Fisheries Management Authority implements its national responsibilities to progress achievement of sustainable fisheries management. Australia's Oceans Policy makes a number of commitments relevant to fisheries biodiversity, in particular development of a Commonwealth policy on fisheries bycatch and a national policy on fisheries bycatch. The National Policy on Fisheries Bycatch (MCFFA 1999) was adopted by the Ministerial Council on Forestry, Fisheries and Aquaculture in 1999. The overarching objective of the policy is to ensure bycatch species and populations are maintained at sustainable levels. The policy provides a national framework for developing actions to address bycatch, within which individual jurisdictions have the responsibility for implementing the policy. For example, the Commonwealth has adopted bycatch action plans for two fisheries, and through fisheries management advisory committees is in the process of developing a number of others. The Commonwealth policy on fisheries bycatch was released in June 2000. The EPBC Act also addresses biodiversity in fisheries, through: a requirement that Commonwealth-managed fisheries undergo strategic environmental assessment which provides the opportunity to, among other things, assess all aspects of a fishery's interaction with the general marine environment; and part 13 of the Act makes it an offence to catch listed threatened species, migratory species, cetaceans, and listed marine species in Commonwealth waters. In the case of cetaceans and listed marine species, the Act provides for fisheries management plans to be accredited if the Minister for the Environment and Heritage is satisfied that reasonable steps have been taken to avoid the catch, and that the catch does not adversely affect the conservation status of the species. The Fisheries Action Program (part of Coasts and Clean Seas) is helping restore fishing habitats, and promotes sustainable fishing practices. In the Northern Territory, all fisheries are subject to the Fisheries Act 1996 and associated management plans to ensure resource and biodiversity conservation. During 2000 the Western Australian western rock lobster industry achieved international accreditation for ecological sustainability from the Marine Stewardship Council. In 1999, Western Australia adopted the National Policy on Fisheries Bycatch as the Western Australian Policy on Fisheries Bycatch. The Western Australian policy states that bycatch action plans for all Western Australian fisheries must be prepared by the end of 2003. The Western Australian Minister for Fisheries approved the release for public comment of the Draft Bycatch Action Plan for the Shark Bay prawn trawl fishery. All boats in the fishery trialed bycatch reduction devices during the 2000 season. The use of these devices will become compulsory in the 2001 season. The preparation of bycatch action plans for the Exmouth prawn trawl fishery and Pilbara fish trawl fishery is well advanced and the plans will be released for public comment in the near future. • In New South Wales, steps have been taken to restrict expansion of the commercial sector and arrangements are in place to enhance the security of current stakeholders in the industry. New management structures are now in place and management plans are being developed for each sector, in line with the national framework for ecologically sustainable development reporting developed by the Standing Committee on Fisheries and Aquaculture. When complete these plans and their associated environmental assessments will meet or exceed the requirements of the New South Wales Environmental Planning and Assessment Act 1979 , Fisheries Management Act 1994 , Threatened Species Conservation Act 1995 , and the Commonwealth EPBC Act and Wildlife Protection (Regulation of Exports and Imports) Act 1982 .


2.4 Forestry.


Achieve the conservation of biological diversity through the adoption of ecologically sustainable forest management practices .


Assessment: Achieved.


Progress is well advanced in developing ecologically sustainable forest management practices. The National Forest Policy Statement (1992) and the Regional Forest Agreements are the primary means by which the objectives of the Strategy will be accomplished in forest habitats. As many of these initiatives have only recently commenced implementation, monitoring will be required to determine the extent to which ecologically sustainable forest management practices are achieved.


The initiatives by State Forests NSW in the creation of biodiversity, salinity and carbon markets provide significant potential for progress in the preservation of biodiversity (though development is some way down the track, and only the carbon market currently exists as a commercial reality). This may assist in addressing biodiversity conservation in association with forests and plantations on private lands as well as public lands. The development of private sector philanthropy is also a promising area, which should be further developed.


To achieve ecologically sustainable forest management practices, it is necessary to address biodiversity issues in relation to forests and plantations on private lands as well as public lands. It is particularly necessary to address issues of clearance of native vegetation in order to establish timber plantations.


Ongoing work is required to implement these initiatives and ensure biodiversity conservation is achieved.


أنشطة.


Australia's National Forest Policy Statement (1992) outlines agreed objectives and policies for the future of Australia's public and private forests. The Regional Forest Agreement process developed under the National Forest Policy Statement (1992) has largely been completed over the past five years. The Commonwealth has entered into agreements with Tasmania, Victoria, New South Wales and Western Australia. These 20-year agreements establish a transparent and coordinated program for ecologically sustainable forest management, monitoring and reporting on ecologically sustainable management of forests and the preservation of biological diversity. The Commonwealth is pursuing the finalisation of several remaining agreements. The commitments contained in Regional Forest Agreements and New South Wales forest agreements will be implemented in the State's forest estate through statutory management plans – Regional Ecologically Sustainable Forest Management Plans. In New South Wale's regulatory controls for forest management activities are contained in Integrated Forestry Operations Approvals. These approvals contain general forest management provisions such as cultural heritage protection, pest and noxious weed control and fuel management activities. They also contain individual licences for the protection of threatened species and their habitats and for the conservation of soil and water resources. New South Wales forest agreements include a number of initiatives concerning indigenous involvement in forest management. These are described under objective 1.8, Biological Diversity and Torres Strait Islander People. In response to the National Forest Policy Statement (1992) most States and Territories have now developed codes of forest practices. These codes have an important role in protecting biodiversity. The Western Australian Government is developing new legislation to provide certainty of harvest in farm forestry. This legislation is designed to promote the development of the farm forestry sector, removing the reliance on native timber and providing an incentive for planting trees on farms. The Framework of Regional (Sub-national) Level Criteria and Indicators of Sustainable Forest Management in Australia , endorsed by MCFFA and ANZECC , provides a coordinated approach to monitoring trends in forest conditions and the sustainability of forest management practices at the sub-national level for all forests in Australia. Areas covered by Regional Forest Agreements are included. The framework will improve forest management on all land tenures and avoid duplication in forest-related data collection. State Forests NSW is currently conducting studies into the creation of a market for biodiversity credits. This would allow corporations who wish to improve their environmental profile to do so by purchasing such credits on the open market. Such a mechanism would allow commercial and consumer pressures to be directly harnessed to the preservation of biodiversity. NSW National Parks and Wildlife Service is also undertaking a project on biodiversity credits under the NSW Salinity Strategy. New South Wales has created a commercial market in carbon sequestration rights, mainly with the mining sector and electricity companies. Whilst the market is currently limited to commercial plantation timber, it has the potential to extend to native forests. NSW National Parks and Wildlife Service is currently investigating the use of carbon credits to address ecosystem rehabilitation rather than just timber volume. The proposal by State Forests NSW to create a salinity credit market (as outlined under Objective 2.5) would also have a positive effect on forest biodiversity. Farm forestry is an emerging industry that, if managed appropriately, could have significant benefits for the conservation of biological diversity through the mitigation of dryland salinity and carbon sequestration. If planted with native understorey, farm forested areas can provide habitat for native animals and act as corridors between complex native ecosystems. The Montreal Process establishes criteria and indicators for guiding and measuring ecologically sustainable forest management. This is a major data collection and monitoring program to which Australia is making a key contribution internationally and at home. In the Northern Territory, all timber harvests are low intensity and involve selective logging. All harvests from native forests and woodlands are subject to the principles and objectives enunciated in A Strategy for Conservation through the Sustainable Use of Wildlife in the Northern Territory of Australia (1997). Under the South East Queensland Forest Agreement, 425 000 hectares of Crown land will contribute to a comprehensive, adequate and representative reserve system immediately, without further harvest. An additional 500 000 hectares will be phased into the reserve system over the next 25 years following one further harvest. Further gains for biodiversity as a consequence of this agreement could result from significant native hardwood plantation establishment. Research by the Queensland Department of Natural Resources has demonstrated that hardwood plantations can have considerable biodiversity values if planned and managed appropriately. Even 39-year-old hardwood plantation stands can have biodiversity that rivals that of nearby native forests for some vertebrate groups (e. g. rodents). Queensland has developed Forest Management Planning Tools, which can be packaged and applied in a range of circumstances, at different landscape scales and with varying degrees of consultative and analytical effort. Forming the basis of the analytical tool kit is a range of evaluative assessment models, which provide for the consideration of the suite of potential forest values and uses in a sub-regional context. These tools, and an associated decision support framework, enable the full range of site-inherent values such as biodiversity to be identified. These values can then be considered at appropriate scales against a range of criteria to assess compatibility and integration issues during sub-regional land allocation and operational planning.


Manage water resources in accordance with biological diversity conservation objectives and to satisfy economic, social and community needs.


Assessment: Partially achieved.


Progress is being made in wetland conservation, the allocation of environmental flows, and monitoring the quality of Australia's water. Australia faces ongoing challenges such as the growth in demands on limited water resources, pollution and rising salinity levels in inland waterways. Water availability is a key issue in down catchment conservation areas.


The degradation of estuarine environments has also emerged as a significant threat to biodiversity. Estuarine habitats are highly susceptible to a range of short-term and long-term pressures such as algal blooms. It is estimated that 17 percent of Australia's estuaries have been significantly modified with 11 percent in a severe state of degradation.


In 1994 COAG agreed to a series of reforms, including the establishment of water entitlements for the environment to protect the health of Australian inland waters. A set of national principles was developed for the provision of water for ecosystems with the overall goal to sustain and, where necessary, restore ecological processes and biodiversity of water-dependent ecosystems. Progress made by State and Territory Governments in providing water entitlements for the environment is now subject to independent assessment by the National Competition Council. An assessment occurred in June 1999 and a further assessment is to occur in June 2001. Failure by jurisdictions to make adequate progress in making water available to the environment can lead to significant financial penalties through the Commonwealth Government withholding payments made under the National Competition Policy Agreement of 1995.


Environment Australia has developed the Australian Rivers and Catchment Condition Database with data provided by the States and Territories. The database provides information on the environmental status of rivers and will shortly be available on the Internet. Through Waterwatch Australia, communities work to maintain or improve biodiversity in their local waterways. The Waterwatch network regularly monitors at approximately 5000 sites in more than 200 catchments across Australia. Most sites are being monitored for biological diversity and abundance. Under the National River Health Program, Australia has undertaken a national assessment of the health of the nation's inland rivers and streams. The program is also helping identify priorities to protect and repair Australia's unique riverine, floodplain and wetland ecosystems. Crucial research and monitoring are determining how to identify and establish environmental flow requirements for Australia's rivers. In Queensland, major changes have been made to legislation (e. g. the Water Act 2000 ) and the Water Allocation and Management Planning Process has been introduced. As part of its wild rivers project, the Australian Heritage Commission has developed the Conservation Management Guidelines for Wild River Values. The guidelines outline wild river values, and present principles and a voluntary code for river management for government and non-government land managers. Draft Australian and New Zealand Guidelines for Fresh and Marine Water Quality (document 4 of the National Water Quality Management Strategy ) are expected to be published in 2001. Ramsar listing is intended to protect important wetlands and to ensure that these ecosystems are considered in water resource use decision-making. Activities within the catchment of Ramsar wetlands, which divert water from the site and impact on its ecological character, have the potential to trigger the provisions of the EPBC Act and require Commonwealth assessment and approval. The major policy initiatives relating to the management of Australia's inland waters are the Wetlands Policy of the Australian Government, the Council of Australian Governments (COAG ) Water Reform Framework , the National Water Quality Management Strategy , the National Wetlands Program and the National Land and Water Resources Audit. The National Landcare Program, Murray-Darling 2001and National Rivercare Program also improves water resource management. These programs can deliver significant benefits for biodiversity. The Commonwealth's National Wetlands Program promotes the conservation of Australia's wetlands through a variety of actions such as surveys, management research, training and awareness raising. More details are given in the Introduction under Changing Landscapes for Biodiversity Conservation in Australia. The Commonwealth, State and Territory Governments are developing the National Water Quality Management Strategy . The strategy incorporates the principles of ecologically sustainable development. It is made up of 22 guidelines of which 16 have been implemented. When fully implemented, the strategy will deliver a nationally consistent approach to water quality management. The Clean Seas Program, part of the Natural Heritage Trust's Coasts and Clean Seas, is providing $51 million in funding to reduce threats to coastal, marine and estuarine water quality from sewage and stormwater pollution, and from maritime and industrial activities. Innovative and integrated projects under the program address opportunities for waste-water re-use, spread the benefits of practical and/or innovative technologies and management techniques, and include other components that benefit the broader community such as community education, public awareness or monitoring of environmental benefits. The Coastal Monitoring Program, also part of the Trust's Coasts and Clean Seas, is providing $4.5 million to identify threats to coastal and marine water quality and habitats. Projects are strongly linked to management planning and decisions to ensure that the results of the monitoring project can be acted upon. Thirty of the 50 funded projects focus on estuarine ecosystems, and identify the impacts contributing to deteriorating habitat and water quality. Projects that examine water quality in estuaries also consider catchment inputs, not just water quality within the estuary. By examining the catchment inputs, impacts such as algal blooms arising from nutrient loading can be reduced. The New South Wales Government has introduced substantial water reforms since the Strategy was adopted, including the establishment of water quality and river flow objectives for each river valley, and the establishment of representative management committees to prepare and implement management plans for rivers, groundwater and wetlands. This process is identified as a priority action of the NSW Biodiversity Strategy (1999). The New South Wales Government has also released the NSW Salinity Strategy. State Forests NSW is currently conducting studies into the creation of a market to trade salinity rights. This could provide a market-based solution to mitigating salinity problems in Australia's inland rivers with favourable outcomes for biodiversity conservation and would satisfy societal, economic and community needs for quality water. In late 1999, New South Wales released a White Paper on a proposed Water Management Act. One of the proposed objectives of the Act is to protect, and where possible restore, aquatic and associated ecosystems, their ecological processes and biodiversity. The NSW Wetlands Management Policy Action Plan 2000-01, implemented by the State Wetlands Action Group, focuses on priority areas for wetland management in New South Wales and coordination of community and government activities relating to wetlands. The State Wetlands Action Program funds wetland rehabilitation, education and protection projects in New South Wales. A range of programs and policies in New South Wales address estuarine issues. Examples include the NSW Coastal Policy; the New South Wales Coastal Council which monitors and reviews the coastal policy; the estuary management planning process undertaken by Estuary Management Committees and overseen by the Department of Land and Water Conservation; the Marine Parks Program that includes bioregional conservation assessments for the Manning Shelf, Twofold Shelf Marine Bioregion, Hawkesbury and Batemans Bay; the Urban Stormwater Management Program; the Acid Sulfate Soils Strategy, and environment protection licensing including load based licensing. In the Northern Territory, a minimum of 80 percent of flow in all rivers is reserved for the environment. In South Australia, the legislative and policy framework for management of wetlands is through the Water Resources Act 1997 and the State Water Plan and associated documents. The Act and plan provide for the sustainable use and management of water resources, a range of measures to manage activities that can affect water resources, and establish Catchment Water Management Boards. A State wetlands management policy document is being prepared to provide information and guidance on the protection and management of the biodiversity of wetlands. The Wetlands Conservation Policy for Western Australia was published in 1997 and is being implemented. In Queensland, the Water Act 2000 provides for Water Resource Plans to advance the sustainable management of water in basins across Queensland. The Water Act identifies sustainable management as management that 'protects the biological diversity and health of natural ecosystems'. It also states that 'the conservation of biological diversity and ecological integrity should be a fundamental consideration in decision making'. The Queensland Environment Protection Agency is the lead agency for the Strategy for the Conservation and Management of Queensland's Wetlands . The aim of this strategy is to 'manage wetlands in accordance with the goal, core objectives, and guiding principles set out in the National Strategy for Ecological Sustainable Development'.


2.6 Tourism and recreation.


Achieve the conservation of biological diversity through the adoption of ecologically sustainable practices for tourism and recreation.


Assessment: Partially achieved.


Progress in this sector is still at the initial stages though there is some promise. In the majority of States and Territories tourism infrastructure has been developed to meet high environmental standards. In most cases proposed tourism developments, particularly in environmentally sensitive areas, are subject to stringent development controls.


أنشطة.


Environment Australia has, through its State of the Environment reporting, identified the impacts that tourism and recreation have on the environment and biodiversity. It has produced the publication Two Way Track – Biodiversity Conservation and Ecotourism: an investigation of linkages, mutual benefits and future opportunities , (Preece 1995). This report investigates strengthening the integration of biodiversity conservation requirements with the current and future needs of the nature-based tourism industry. The Cooperative Research Centre (CRC ) for Sustainable Tourism was established in 1997 and brings together industry, academia and government. This CRC is focused on developing a dynamic, internationally competitive and sustainable tourism industry, through delivering innovation and strategic knowledge to business, community and government to enhance the environmental, economic and social sustainability of tourism. The CRC for Sustainable Tourism has produced an array of research reports and publications and was instrumental in organising the Earth Alive Biodiversity Tourism Summit. The Ecotourism Association of Australia has developed a Nature and Ecotourism Accreditation Program. To date close to 300 products have been accredited under the program. This demonstrates the strong commitment of the ecotourism sector to best practice environmental management including conservation of natural areas, cultural sensitivity, commitment to local communities and the provision of quality experiences for tourists. Draft Heritage Tourism Guidelines have been developed in partnership with Tourism Council Australia and the Australian Heritage Commission with funding from the Department of Industry, Science and Resources. The guidelines aim to foster the protection and appropriate promotion of Australia's rich natural, indigenous and historic heritage. The CRC for Sustainable Tourism's website (twinshare. crctourism. au ) informs industry about developing low environmental-impact tourism accommodation. Tourism Council Australia, the Department of Industry, Science and Resources and Environment Australia funded the development of best practice environmental management guidelines for the tourism industry. The publication Being Green Keeps You Out of the Red (Tourism Council Australia & CRC for Sustainable Tourism 1998) was developed for accommodation providers and managers of tourist attractions, and Being Green is Your Business (Tourism Council Australia & CRC for Sustainable Tourism 1999) is aimed at tour operators, travel agents and tour wholesalers. Queensland Department of Natural Resources and Sport and Recreation Queensland (a division of the Queensland Department of Communication and Information, Local Government Planning and Sport) are co-operatively developing a recreation database – (the Outdoor Recreation Inventory System) – with Queensland Parks and Wildlife Service and 11 local governments in south-east Queensland. When fully functional, this decision support system should provide an effective means to monitor impacts, including those on biodiversity, of recreation-based activities on all Crown tenures and lands managed by local governments in the State. The system incorporates database and geographic information system capabilities. A code of practice to reduce or prevent the detrimental impacts of recreation in Queensland State forests is also under development. Coastal Tourism: A Manual for Sustainable Development in Coastal Tourism (Department of Environment, Sport and Territories 1997) was developed in partnership by Environment Australia, the Department of Industry, Science and Resources, the Royal Australian Planning Institute, and the Australian Local Government Association. It outlines environmental, social and economic criteria to consider when planning, constructing or operating a tourism venture. The Queensland Department of Natural Resources, Queensland Parks and Wildlife Service and the Department of Tourism and Racing is cooperatively developing a recreation database. This database should provide an effective way to monitor the impacts of recreation-based activities on biodiversity. In the Northern Territory, industry-based accreditation of companies and certification of tour guides is being established. New South Wales has released a Tour Operators Information Kit produced by the National Parks and Wildlife Service and the Department of Industry, Science and Resources. This includes two videos and a manual providing information on biodiversity and minimum impact practices.


2.7 Utilisation of wildlife.


Achieve the conservation of biological diversity through the adoption of other ecologically sustainable wildlife management practices .


Assessment: Achieved.


Progress has been made through the development of harvest management plans. Operations based on ranching, such as crocodiles, and wild harvests, such as kangaroos, are more likely to produce financial incentives to retain native habitats and free-ranging populations of wildlife compared to the farming of conventional livestock.


أنشطة.


The Wildlife Protection (Regulation of Exports and Imports) Act 1982 , administered by Environment Australia, controls the export of Australian native wildlife and wildlife products, the import of most live animals and plants and the import and export of all wildlife which is recognised internationally as endangered or threatened. The Act covers plants and animals, and defines the requirements that must be satisfied for trade to proceed. The Act is currently being reviewed. Harvest management plans are a Commonwealth requirement to promote the ecologically sustainable management of wildlife. The Commonwealth has been working with States and Territories to improve the quality of the plans and to address transboundary issues. There are currently management programs approved for crocodiles (Northern Territory and Western Australia), kangaroos (Queensland, New South Wales, South Australia and Western Australia), wallabies (Flinders Island), brushtail possums (Tasmania), and mutton-birds (Tasmania). There are also 23 State-approved harvest management plans and several private plans. In the Northern Territory from 1993 to 2000 management programs were implemented for the sustainable use of crocodiles, cycads and red-tailed black cockatoos. Draft management programs were developed for dugong, magpie geese, freshwater turtles, reptiles and species used for timber and didgeridoos through the Strategy for Conservation through the Sustainable Use of Wildlife in the Northern Territory of Australia (Northern Territory Parks and Wildlife Commission 1997).


Ecologically sustainable wildlife management practices in fisheries are outlined under Objective 2.3.


2.8 Access to genetic resources.


Ensure that the social and economic benefits of the use of genetic material and products derived from Australia's biological diversity accrue to Australia.


Assessment: Partially achieved.


Considerable progress has been made in this area during the development of the ground rules for access in 20004. The realisation of benefits to Australia from the use of its genetic resources is still some way down the track.

No comments:

Post a Comment